Niekedy sa jednoduché riešenia mnohých problémov nájdu na pomerne nepravdepodobných miestach. Výskumníci zo Švédska čerpajú inšpiráciu z filmového priemyslu, aby zlepšili rehabilitáciu pre pacientov postihnutých mŕtvicou.
Technológia zachytávajúca pohyb, ktorú využívajú filmoví tvorci na to, aby preniesli pohyb ľudí do počítačových animácií, bola vybraná na to, aby analyzovala každodenný pohyb pacientov po mozgovej príhode a pomáhala im dosiahnuť viac zlepšení počas rehabilitácie.
Výskumníci zo Sahlgrenskej akadémie (Univerzita v Gothenburgu) tvrdia , že 3D animácie poskytujú novú úroveň detailov týkajúcich sa pohyblivosti týchto pacientov.
Margit Alt Murphy, prezentujúca výsledky štúdie svojej dizertačnej práce , vysvetľuje :
“Počítačová technológia poskytuje lepšiu a objektívnejšiu dokumentáciu tohto problému z hľadiska každodenného života pacienta než aké by mohli poskytnúť pozorovacie schopnosti človeka – výskumníka. S 3D technológiou môžeme merať pohyby pacienta – aj ich počet, čo znamená, že sú zaznamenané aj malé zmeny v pohybových modeloch pacienta , a tieto môžu byť spätne ukázané pacientovi jednoduchým spôsobom“.
Text k obrázku: Veľa pacientov po prekonaní mŕtvice pociťuje slabosť alebo ochrnutie jednej strany tela. 3D animácie ponúkajú lekárom nový nástroj na sledovanie pohybových problémov.
Centrá pre kontrolu a prevenciu chorôb (CDC) odhadujú, že až 795.000 Američanov prekoná mŕtvicu každý rok a finančné náklady na zdravotnú starostlivosť , lieky a zmeškané pracovné dni činia spolu 38,6 miliardy dolárov .
CDC tiež uvádza , že čas na zotavenie pacientov sa obrovsky líši – od niekoľkých týždňov až mesiacov až po niekoľko rokov . U množstva pacientov dochádza k ochrnutiu alebo vzniku slabosti na jednej strane tela .
Rehabilitácia môže pomocou cvičení pomôcť ľuďom znovu nadobudnúť pohyblivosť a koordinačné schopnosti , ktoré mohli byť stratené v dôsledku mozgovej príhody .
Glumova pomocná ruka
Výskumníci vo svojej štúdii použili technológiu zachytávajúcu pohyb, známu pre filmových fanúšikov, ktorí obdivovali realistické pohyby Gluma zo známeho filmu Pán prsteňov alebo postavy Na’vi z Avatara. Pomocou tejto technológie zaznamenali veľký rozsah rôznych pohybov na 100 ľuďoch.
Účastníci štúdie, ktorými boli zdraví ľudia, ako aj pacienti, ktorí utrpeli mozgovú príhodu, si najprv umiestnili na svoje ramená, trup a hlavu malé “reflexné guličky“, a potom boli požiadaní, aby vypili pohár vody. Infračervené svetlo z vysokorýchlostných kamier sa odrazilo z guličiek a bolo prenesené do počítača, v ktorom sa vytvorila 3D animácia dotknutej osoby .
Margit Alt Murphy pokračuje :
“S 3D animáciou dokážeme zmerať uhol kĺbu, rýchlosť a plynulosť pohybu ramena, rovnako aj určiť, ktoré kompenzačné pohybové modely pacient po mŕtvici používa. Toto nám dáva parametre pohybu, ktoré následne môžeme porovnať s optimálnym pohybom ramena u zdravého človeka“.
Vo svojej dizertačnej práci uvádza , že tých pacientov, ktorí majú mierne až stredné poškodenie po mozgovej príhode charakterizujú tri pohybové opatrenia – pohybový čas , plynulosť pohybu a akýkoľvek kompenzačný posun trupu.
“Naša štúdia ukazuje , že čas potrebný na výkon určitej činnosti je silne závislý na kvalite pohybu“ dodáva Alt Murphy.
Výskumníci tvrdia, že vyššie spomenuté opatrenia sa ukázali byť “platnými a odpovedajúcimi“, ktoré charakterizujú funkčnosť hornej končatiny.
Závery od Margit Alt Murphy:
“Naše výsledky ukazujú, že počítačová analýza pohybu pacientov by mohla byť doplnkom ku klinickej diagnóze lekárov, a zároveň dôležitým nástrojom v oblasti diagnostiky pohybových problémov”.
Začiatkom tohto roka, Medical News Today uviedol správu o štúdii z Univerzity v Minnesote, kde sa využíva 3D technológia na pomoc pacientom po mozgovej príhode tým, že používajú „virtuálne ruky“.
Zdroj: Medical News Today, preklad: ARTEP