Predný krížny väz v kolene a bicykel

shutterstock_125686715

 

Otázka:

Dobrý deň, stal sa mi úraz sa na futbale, úraz trvá 3 týždne + mám cvičiť ešte 2 týždne na stacionárnom bicykli + plaváreň, koleno som začal zaťažovať 2 týždne po úraze, vek 20 rokov, muž, futbal hrávam pravidelne týždenne 3x tréning + 1x zápas.

Stalo sa mi to tak,že som zle som dostúpil koleno mi prehlo do zadu,hneď ako sa mi to stalo som ešte dokázal ísť do poklusu, čo bola určite blbosť, na druhý deň ráno koleno opuchnuté, nedokázal som ho zohnúť, kríval som. Išiel som hned k lekárovi, ktorý ma poslal na RTG kde nič nenašli, následne po 3 dňoch ma poslali na úrazovku.

Doktor robil nejaké pohyby s nohou a skúšal pokiaľ to bolí, výsledok bol že to mám natiahnutý úpon LCA-predného skríženého väzu a mám mať 3 týždne pokoj.Kázal mi rehabilitovať doma stacionárny bicykel + plaváreň, otázka je  ako zaťažovať to koleno, lebo dokážem na bicykli byť aj 40 minút každý deň v rôznych záťažiach nerobí mi to žiadny problém.

Ide o to či to môžem cvičiť každý deň aby som to náhodou nepreťažil, používam tejpy na koleno a cítim že sa to lepší, ale stále mám taký nepríjemný pocit v kolene, že nie je pevné, že mi ho prehýba do zadu a nemôžem dostúpiť plnou váhou. Cítim aj na quadricepse femoris, že je tam dosť veľký hypotonus oproti zdravej nohe, ale to je normálne na koľko zaťažujem najviac zdravú nohu .

Vek 20 rokov,futbal hrávam 3x tréning + zápas,som zvyknutý na veľkú záťaž Takže takto ak sa dá vôbec na to odpovedať: Za ako dlho by som mohol ísť do poklusu? Je dobré každý deň cvičiť na stacionárnom bicykli? Záťaže na bicykli 1. záťaž 10 minút,2. záťaž 10 minút, 3. záťaž 5 minút a 4. záťaž 5 minút.

Odpoveď lekára: 

Podľa toho čo píšete ste aktívny športovec tí sú vždy iní ako ostatní pacienti, pretože chcú byť čo najskôr fit a v plnej športovej forme. Vaše príznaky, ktoré popisujete môžu súvisieť s poškodením predného skríženého väzu.

U športovcov a zvlášť u futbalistov je to pomerne časté poranenie. V jeho diagnostike je jednoznačným prínosom magnetická rezonancia a pokiaľ vám to vyšetrenie potvrdí diagnózu roztrhnuté predného skríženého väzu, odporúčam operačné riešenie.

Ste  mladý, športujete a s nefunkčným predným skríženým väzom si spôsobíte ďalšie problémy v  kolene – skoršie opotrebovanie chrupaviek a vznik artrózy.

Čo sa týka cvičenia – stacionárny bicykel je dobrá vec pretože posiluje stehenné svalstvo a pritom pohyby v kolene sú plne kontrolovateľné.

Pokiaľ vás koleno pri bicyklovaní nebolí, je to dobré, je dôležité aby svalová sila stehna bola zachovaná. Okolité svaly sú dynamické stabilizátory kolena a majú taktiež významnú funkciu pre kolenný zhyb.

Behavé aktivity by som neodporúčal pokiaľ nemáte jasno v diagnóze vášho poranenia – jednoznačne odporúčam magnetickú rezonanciu a skontaktovať sa s traumatológom alebo ortopédom.

Na Vašu otázku odpovedal:

 

MUDr. Róbert Slivka
Špecializácia: chirurgia 1.stupňa,urgentná medicína a traumatológia
Oddelenie všeobecnej a úrazovej chirurgie Spišská Nová Ves

Názor k “Predný krížny väz v kolene a bicykel

  1. Dobrý deň, mne sa stal uraz v lese a roztrhol som si predný krížny väz na kolene, bol som už na operacii. Chcem sa opýtať na rehabilitaciu? Po týždni od operacie sa mi da bez problémov chodiť bez barlí a koleno ma vôbec neboli mam v ňom ešte štich. Predtým so cvičil v posilovni tak 3,4 krát za týždeň kedy budem mocť zase začať?

    za odpoveď ďakujem

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Názor k “Predný krížny väz v kolene a bicykel

  1. Dobrý deň, mne sa stal uraz v lese a roztrhol som si predný krížny väz na kolene, bol som už na operacii. Chcem sa opýtať na rehabilitaciu? Po týždni od operacie sa mi da bez problémov chodiť bez barlí a koleno ma vôbec neboli mam v ňom ešte štich. Predtým so cvičil v posilovni tak 3,4 krát za týždeň kedy budem mocť zase začať?

    za odpoveď ďakujem

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *